متفورمین می تواند بیماری های قلبی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کاهش دهد

 13 ژوئن2017- با توجه به نتایج پژوهشی که در نشست علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه گردید، متفورمین دارای خواص درمانی مثبتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است. یک مطالعه ی اسکاتلندی، با عنوان "کاهش ضایعات جانبی عروقی با متفورمین (REMOVAL)"، نشان داد: متفورمین که معمولا برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2  تجویز می شود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در دراز مدت را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 کاهش می دهد.

در این پروژه تحقیقاتی سه ساله، 428 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 با سن 40 سال و یا بیشتر شرکت داشتند. این بزرگترین کارآزمایی بالینی است که تاکنون بر روی درمان با متفورمین در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شده است.

شرکت کنندگان به دو گروه، دریافت کننده ی متفورمین و پلاسبو تقسیم شدند. سپس محققان چندین شاخص از جمله هموگلوبین  A1c، کلسترول و شاخص توده ی بدنی(BMI)  را در این افراد تحت نظارت قرار دادند.

نویسنده ی ارشد این مقاله، پروفسور جان پتری از موسسه قلب و عروق و علوم پزشکی، دانشگاه  گلاسکو گفت: نتایج حاصل از این آزمایشات قابل توجه می باشند زیرا در حال حاضر، بیماری قلبی و عروقی یکی از علل عمده ی کاهش امید به زندگی در دیابت نوع 1 است و نرخ بیماری های قلبی عروقی در این افراد بیش از دو برابر جمعیت عمومی است.

این یافته ها، که در نشست علمی انجمن دیابت آمریکا (ADA) در سال 2017 ارائه شد، نشان داد که ضخامت عروق قلبی در میان کسانی که تحت درمان با متفورمین بودند، کاهش یافته است که منجر به کاهش مشکلات بهداشتی مرتبط با قلب شده است.

محققان معتقدند که این نتایج نشان می دهد متفورمین باید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که ممکن است در معرض خطر بیماری های قلبی باشند، تجویز گردد. در حال حاضر در اسکاتلند، تنها برای 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تاکنون این دارو تجویز شده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که متفورمین کنترل قند خون را در این افراد بهبود نمی بخشد، اگر چه در سه ماهه ی اول این کارآزمایی، میزانHbA1c  شرکت کنندگان بهبود یافت. متفورمین همچنین به کاهش وزن بدن و کاهش سطح کلسترول و دوز انسولین کمک نمود.

این مطالعه در مجلهThe Lancet منتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/metformin-could-reduce-heart-disease-in-people-with-type-1-diabetes-92821448.html